Penentuan status
Mengikut Kirkendall, Gruber dan Johnson (1987), penentuan
status meliputi pemberian gred, mengecualikan pelajar dari sesuatu aktiviti,
memberi maklum balas untuk meningkatkan prestasi pelajar, menetap seseorang
individu di dalam kumpulan tertentu atau menentukan aktiviti tertentu.
Pengklasifikasikan
individu mengikut kumpulan
Pelajar yang menghadiri diri di dalam kelas pendidikan
jasmani memiliki pelbagai kebolehan. demi memanuhi tujuan pengajaran yang lebih
berkesan, mereka perlu diasingkan mengikut kebolehan masing-masing. Penilaian membolehkan mereka dikumpulkan ke
dalam kumpulan yang sesuai dengan kebolehan mereka.
Tujuan pemilihan
Penilaian digunakan untuk tujuan membuat pilihan wakil
daripada kumpulan pelajar yang besar.
Motivasi
Penilaian boleh memberikan maklum balas prestasi kepada
seseorang individu jika penilaian dilaksanakan dengan baik dan
diinterp;retasikan dengan betul, maka ia memberi kesan positif kepada pelajar
berkenaan. sebaliknya, kika keputusan penilaian disalahgunakan, maka kesan
negatif akan timbul dan ini akan menyebabkan seseorang itu menjadi hampa dan
putus asa.
Pengekalan mutu
Penilaian boleh digunakan untuk menentkan pencapaian objektif
program pendidikan jasmani. Penilaian
memberi maklum balas sama ada program tertentu berkesan atau tidak berkesan
untuk memberi faedah kepada pelajar.
Sekiranya program tersebut tidak memberi manfaat, ia boleh diubah untuk
memastikan objektif yang dirancanag dapat dicapai.
Membekalkan maklumat
Penilaian membolehkan seseorang itu mengetahui diri sendiri,
misalnya tahap kecergasannya. Ia
membolehkan seseorang itu mengetahui kelemahan dan kelebihan masing-masing.
Bagi pihak guru pula, penilaian digunakan untuk mengetahui sama ada kaedah
pengajarannya berkesan atau sebaliknya.
Guru boleh mengetahui kelebihan dan kekurangan dalam penyampaiannya.
Mengendalikan kajian
Kajian memerlukan maklumat yang tepat dan penilaian yang
dilaksanakan dengan prosedur yang betul boleh memberi maklumat untuk tujuan
tersebut.
No comments:
Post a Comment