Wednesday, December 23, 2009

GLUKOSA UNTUK AKTIVITI BERSUKAN

MENGAPA kebanyakan gol dalam permainan bola sepak, bola keranjang atau hoki dijaringkan di saat-saat akhir permainan?
Ini kerana, pemain akan keletihan dan tidak mempunyai cukup tenaga. Inilah yang melemahkan pertahanan mereka.
Ahli-ahli sukan sentiasa mencari formula ajaib untuk memperbaiki pencapaian, meningkatkan kekuatan dan ketahanan mereka. Jawapannya ialah latihan, pemakanan yang baik, masa makan dan minum yang sesuai.
Pemain perlu menukar tabiat makan mereka untuk meningkatkan prestasi ke tahap maksimum.
Otot-otot menggunakan lebih banyak tenaga semasa senaman intensif berbanding aktiviti yang kurang intensif. Hanya karbohidrat seperti glukosa boleh dibakar dengan begitu cepat untuk mengekalkan kadar penggunaan tenaga yang tinggi.
Senaman kurang intensif hanya menggunakan campuran lemak, glukosa dan glikogen.
Segala bentuk senaman adalah berasaskan pengecutan otot. Ini bermakna pembakaran tenaga. Otot-otot kita digunakan sepanjang masa. Itulah sebabnya darah mempunyai bekalan glukosa yang berterusan untuk aktiviti biasa seperti turun naik tangga, berdiri dalam bas yang penuh sesak atau menangani keletihan mental.
Aktiviti-aktiviti ini menggunakan simpanan tenaga dalam badan kita. Tahukah anda dari mana datangnya tenaga dalam badan anda?
Untuk senaman yang lasak dan memenatkan, badan akan mendapat tenaga segera daripada glukosa dan glikogen. Individu yang ingin mengurangkan berat badan dan cuba menggunakan tenaga daripada tisu adipos perlu melakukan senaman secara tetap sekurang-kurangnya 3 hingga 4 kali seminggu.
Karbohidrat disimpan dalam otot-otot dan hati sebagai glikogen. Semasa senaman, glikogen digunakan untuk membekalkan tenaga kepada otot-otot yang bekerja. Itulah sebabnya kita perlu mengisi sepenuhnya simpanan glikogen sebelum melakukan sebarang aktiviti untuk membolehkan pencapaian maksimum. Pengambilan makanan ringan yang kaya dengan karbohidrat, dua hingga tiga jam sebelum latihan sangat penting bagi atlet. Karbohidrat dipecahkan menjadi glukosa, yang membekalkan tenaga kepada otot-otot yang bekerja.
Keperluan tenaga dan air
Semasa aktiviti sukan atau sewaktu rehat separuh masa perlawanan bola sepak atau bola jaring, kita berpeluang menambah tenaga dengan mengambil sesuatu yang mengandungi glukosa atau gula.
Begitu juga dengan kanak-kanak sekolah yang menyertai aktiviti sukan.
Mereka boleh diberi glukosa, air, pisang atau dadih. Kehilangan hanya dua peratus berat badan menerusi kehilangan bendalir dalam badan boleh mengurangkan pencapaian keseluruhan sebanyak 10 hingga 20 peratus.
Itulah sebabnya kita perlu memberikan sekurang-kurangnya satu liter air kepada setiap kanak-kanak dan sedikit makanan atau minuman glukosa sebaik sahaja mereka selesai menjalani latihan.
Pakar-pakar pemakanan sukan di United Kingdom (UK) mencadangkan ibu bapa dan kanak-kanak menyediakan sendiri minuman mereka daripada 1000ml air, secubit garam, perasa tanpa gula dan 40-80g glukosa atau polimer glukosa.
Sebagai individu dan ahli keluarga yang prihatin, adakah kita memastikan anak-anak mengambil makanan dan minuman yang betul dan mencukupi untuk melakukan aktiviti senaman mereka setiap hari? Adakah mereka mengikuti latihan renang, badminton, bola sepak, tae kwan do dan bola jaring mengikut jadual yang ditetapkan setiap minggu? Adakah mereka mengambil makanan yang betul sebelum dan selepas latihan-latihan ini?
Pemain-pemain bola sepak Inggeris digalakkan mengambil minuman atau makanan ringan pemulihan yang mengandungi karbohidrat dan sedikit protein sebaik sahaja mereka selesai bermain. Pakar-pakar diet dan pemakanan sukan menekankan bahawa karbohidrat, yang dipecahkan menjadi glukosa, mempercepatkan pemulihan simpanan bendalir dan serat otot yang mengalami keletihan sebagai persediaan untuk sesi seterusnya. Pengambilan yang disyorkan, sama ada 50g karbohidrat, yang bersamaan dengan dua biji pisang besar, 75g kismis, 57g manisan rebus, tiga karipap, atau cara terus dan menyenangkan ialah segelas minuman glukosa. Ia perlu diambil dalam tempoh 30 minit selepas selesai latihan.

No comments:

Post a Comment