Monday, February 20, 2012

Pengenalan Kepada Pendidikan Jasmani

Pendidikan Jasmani merupakan:

suatu proses pembelajaran yang membantu perkembangan tingkah laku manusia dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial;

bertujuan meningkatkan pengetahuan spesifik, kemahiran dan kefahaman untuk meningkatkan bakat semulajadi/prestasi individu melalui aktiviti fizikal terpilih untuk mencapai keputusan yang dikehendaki.

Perkembangan ini selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang mementingkan kepada memperkembangkan dan mempertingkatkan potensi individu yang seimbang dan harmonis untuk membentuk individu yang berketrampilan.

Freeman (1997) menjelaskan bahawa PJ merupakan aktiviti fizikal yang bermatlamatkan pendidikan:

PJ berbeza daripada bidang-bidang lain kerana menumpukan kepada pembangunan keseluruhan individu;

PJ memberi perhatian kepada kualiti fizikal, mental dan emosi.

Pendidikan Jasmani berkait rapat:

pemilikan dan penghalusan kemahiran motor;

pembangunan dan pemeliharaan kecergasan untuk kesihatan optimum dan keadaan baik terhadap aktiviti;

memperoleh pengetahuan; dan

pembangunan sikap-sikap positif

terhadap aktiviti fizikal

PJ sebahagian program pendidikan yang menyeluruh:

dapat menyumbang melalui pengalaman pergerakan terhadap pertumbuhan dan pembangunan secara total bagi semua kanak-kanak (pendidikan melalui pergerakan)

Pengisian dan kandungan pelajarannya menitikberatkan semua domain pembelajaran:

psikomotor; (kemahiran motor)

kognitif; (penguasaan pengetahuan) dan

afektif (sikap, apresiasi & pemupukan nilai-nilai murni)

Nilai-nilai murni dalam PJ:

Semangat kesukanan

Permainan bersih (fairplay)

Toleransi

Semangat berpasukan

Disiplin

Berdaya saing

Kepimpinan

Penyertaan

Pendidikan Jasmani merupakan suatu proses pembelajaran yang membantu perkembangan tingkahlaku dari segi jasmani, emosi, rohani,intelek da sosial.

Ia melibatkan aktiviti fizikal yang bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan spesifik, kemahiran dan kefahaman untuk meningkatkan bakat semulajadi individu

- selaras dengan FPK

Jenny ( 1961 ) PJ bukan sahaja memberi pendidikan melalui aktiviti fizikal malah yang tidak bercorak fizikal;

Barrow ( 1971 ) the total education experience…meletakkan PJ dalam konteks ‘pengalaman pendidikan secara menyeluruh dan berkaitan dengan hal seumur hidup setiap individu;

Balley & Field ( 1976 ) PJ adalah satu proses pengubahsuaian dan pembelajaran berkenaan organik, neuromaskular, intelek, sosial budaya, emosional dan estetika hasil daripada aktiviti fizikal yang menyeronokkan;

No comments:

Post a Comment