Terdapat tiga objektif utama yang telah disenaraikan oleh Bucher dan Thaxton (1979):
1. Objektif Pembangunan Kemahiran Motor.
ü Membangunkan kemahiran lokomotor.
ü Membangunkan kemahiran bukan lokomotor.
ü Membangunkan kemahiran pengawalan bola.
ü Membangunkan kecergasan fizikal.
2. Objektif Pembangunan Kognitif
ü Meningkatkan keupayaan mematuhi peraturan.
ü Menolong dalam pemahaman peraturan.
ü Menggalakkan kreativiti dan imaginasi.
ü Menambah perbendaharaan kata kanak-kanak.
3. Objektif Pembangunan Afektif-sosial.
ü Mempelajari hidup bersama dengan orang lain dalam situasi sosial.
ü Menggalakkan keadilan.
ü Menggalakkan mematuhi peraturan-peraturan.
ü Membangunkan semangat kesukanan yang baik.
ü Membangunkan kualiti kepimpinan.
ü Membangunkan semangat kerjasama.
No comments:
Post a Comment