Kajian
tindakan mempunyai beberapa langkah asas dalam melaksanakan kajian ini.
Langkah-langkah ini adalah panduan asas bagi seseorang penyelidik
(guru) untuk memulakan kajian berhubung dengan masalah yang perlu
diselesaikan. Antara langkah-langkah dalam melaksanakan kajian tindakan
ini ialah:
- Merancang - perancangan yang teliti, memudahkan pencapaian matlamat kajian.
- Mencari masalah atau isu - mengenalpasti masalah yang wujud dalam bilik darjah atau di sekolah yang berkaitan dengan P&P.
- Memahami masalah dengan lebih mendalam
- Tujuan kajian untuk mencapai kecemerlangan - guru perlu jelas dengan tujuan kajian supaya langkah-langkah untuk mencapai tujuan itu dapat ditentukan dan dirancang dengan teliti.
- Mengumpul Data - sebelum mengumpul data, senaraikan semua aspek yang berkaitan dengan masalah/isu yang hendak ditangani.
- Menganalisis data - mengelompokkan data daripada catatan guru, murid dan rakan guru mengikut tajuk, kemahiran, kategori atau sebagainya.
- Merancang Aktiviti• Aktiviti boleh dilaksanakan oleh guru dan murid di dalam bilik darjah.• Penyelidik (guru) mempunyai bidang kuasa untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti tersebut.• Elak aktiviti yang bertujuan untuk mengubah amalan pihak lain yang berada di luar bilik darjah.• Rancang aktiviti yang boleh melibatkan murid sepenuhnya.
- Bertindak - melaksanakan aktiviti dengan cara "try & error". Proses ini dilaksanakan berterusan sehingga berlaku perubahan prestasi pada pelajar.
- Pemerhatian - Buat catatan terperinci semasa membuat pemerhatian. Langkah pemerhatian haruslah diberi penelitian yang terperinci supaya proses mengutip data berjalan dengan licin dan data yang dikutip menepati keadaan yang sebenar.
- Merefleksi - menghurai dan memikirkan dengan menyeluruh segala aspek berkaitan dengan permasalahan P&P serta reaksi penyelidik dan murid semasa kajian dilakukan (kesulitan, kejayaan, kelemahan, keseronokan, keinsafan dan sebagainya setelah melaksanakan kajian).
No comments:
Post a Comment