1.0 PENDAHULUAN
Garis panduan ini
adalah untuk kegunaan pelajar Institut Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran
Malaysia (IPG-KPM) yang perlu menyediakan laporan penyelidikan tindakan sebagai
memenuhi keperluan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Perguruan.
2.0 KERTAS
2.1 Saiz : A4
(berkualiti tinggi; 210 mm x 297 mm, 80gsm)
2.2 Warna: Putih
3.0 PENAIPAN
3.1 Jenis Huruf:
‘Times
New Roman’ bersaiz 12 yang ditaip ‘justify’
3.2 Selang Baris: DUA (2) langkau ‘double spacing’ bagi teks am. Manakala
SATU (1) langkau digunakan untuk Abstrak dan Terjemahan
Abstrak dan Rujukan
3.3 Ukuran: Ukuran Muka Surat seperti berikut:
·
Atas : 2.5
cm daripada jidai atas
·
Bawa : 2.5
cm daripada jidai bawah
·
Kanan: 2.5 cm daripada jidai kanan
·
Kiri : 4.0
cm daripada jidai kiri
Peringatan:
i. Setiap
permulaan tajuk hendaklah ditaip 5.0 cm
daripada birai atas kecuali tajuk laporan penyelidikan, rujukan dan lampiran.
ii. Pada
setiap perenggan terakhir dalam sesuatu halaman mengandungi
sekurang-sekurangnya DUA baris teks bertaip. Sekiranya tidak, pindahkan
teks tersebut ke halaman berikutnya sebagai perenggan baru.
iii. Perkataan
terakhir sesuatu halaman tidak boleh menggunakan tanda sempang.
iv. Sesuatu
halaman yang baru hendaklah mengandungi sekurang-kurangnya DUA baris teks.
3.4 Format Am : Semua
tajuk ditaip dengan huruf besar kecuali subtajuk.
3.5 Nombor Halaman :
i. Kedudukan
nombor halaman bagi teks am adalah 1.5 cm daripada birai bawah dan 2.5 cm
daripada birai kanan. Gunakan huruf yang sama dengan huruf teks, tanpa hiasan.
ii. Pada
halaman permulaan (bermula daripada halaman judul) hendaklah dinomborkan dengan
angka kecil roman secara berturut-turut sepertimana berikut: i, ii, iii, iv …….
Peringatan: halaman permulaan dianggap
sebagai halaman (i), tetapi tidak ditaip pada halaman pertama.
iii. Manakala
pada halaman teks am hendaklah menggunakan angka numerik iaitu: 1, 2, 3, 4 …….
Peringatan: halaman pertama teks dianggap
sebagai halaman (1), tetapi tidak ditaip sebagai (1). Begitu juga bagi halaman
permulaan setiap bab yang tidak perlu ditulis nombor halamannya, tetapi diambil
kira ketika menomborkan halaman berikutnya.
4.0 CETAKAN
Cetakan
pada sebelah halaman sahaja iaitu semasa menjilid hendaklah pada sebelah kanan.
5.0 PENJILIDAN
5.1 Serahan : Menyediakan LIMA (5) naskhah tesis.
Naskah untuk pemeriksaan (penyelia/penilai
kedua) hendaklah
dijilid menggunakan kulit ‘keras’ jenis biasa
SAHAJA.
Nota: Sebelum
dijilid, calon hendaklah terlebih dahulu memastikan setiap pembetulan telah
diuruskan selepas melaksanakan pembentangan dalam seminar penyelidikan.
5.2 Penduaan : Bagi salinan berikutnya, calon hendaklah menggunakan kertas mempunyai mutu
yang baik sekurang-kurangnya
80 g dan ke atas sahaja.
5.3 Warna : Tesis
hendaklah dijilid kekal berkulit keras dengan kulit jenis “buckram” dan bertulisan
emas. Warna kulit adalah Merah Tua (maroon).
6.0 KETERANGAN PADA KULIT LAPORAN KAJIAN
6.1 Halaman judul mestilah
mempunyai maklumat yang disusun mengikut urutan berikut:
·
Judul
lengkap penyelidikan
·
Nama penuh penulis seperti dalam kad pengenalan
·
Penyataan tujuan penyelidikan
·
Nama Institut Pendidikan Guru (IPG) tempat penulis
berdaftar
·
Bulan dan Tahun diserahkan
Maklumat yang tersebut di atas hendaklah ditaip
bermula dengan ‘Tajuk Penyelidikan’ (dalam bentuk piramid terbalik) dengan ukuran 5.0 cm daripada birai atas dan berakhir
dengan ‘Tahun’ 5.0 cm daripada birai bawah.
Sila lihat contoh di Lampiran A.
6.2
Tulang Kulit
Maklumat pada ruang ‘tulang laporan penyelidikan’
hendaklah dicetak dengan jenis dan saiz huruf yang sama sepertimana pada muka
hadapan laporan dan hendaklah mengikut susunan yang berikut:
Nama IPG (singkatan)
Nama Calon
Ijazah
Tahun
Contoh:
5.0 cm
IPG-KKB MOHD ZAIRUDDIN BIN HAMZAH PISMP (P.JASMANI) 2011
5.0 cm
7.0 FORMAT LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN
Laporan
penyelidikan ini mengandungi beberapa bahagian yang disusun mengikut format Penyelidikan
Tindakan.
8.0 SUSUNAN
DAN URUTAN KANDUNGAN LAPORAN
Laporan penyelidikan
hendaklah disusun mengikut urutan seperti yang berikut:
8.1 Kertas Kosong
8.2 Pengesahan
Penyelia
Laporan penyelidikan yang hendak diserahkan untuk tujuan penilaian
hendaklah mendapat pengesahan penyelia terlebih dahulu. Sila lihat contoh pada Lampiran
B.
8.3 Halaman
Pengakuan Penulis
Halaman
ini mengandungi pengakuan penulis tentang keaslian penyelidikan. Ia hendaklah ditandatangani oleh penulis. Sila lihat contoh pada Lampiran C.
8.4 Halaman
Dedikasi (Pilihan)
Penyataan
dedikasi hendaklah ringkas, iaitu tidak lebih daripada satu perenggan dan tidak
mengandungi sebarang nombor, carta atau gambar.
Sila lihat contoh pada Lampiran D.
8.5 Halaman
Penghargaan (Pilihan)
Halaman
ini hendaklah ditulis tidak melebihi dua muka surat. Penghargaan dirakamkan
kepada orang perseorangan atau organisasi yang telah memberikan sebarang
bantuan dalam penyediaan kajian. Sila
lihat contoh pada Lampiran E.
8.6 Abstrak
Abstrak
hendaklah ditulis dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu dan diikuti terjemahannya
dalam bahasa Inggeris atau bahasa yang digunakan dalam kursus major di muka
surat yang berikutnya. Abstrak mestilah
ringkas, ditulis dalam satu perenggan serta tidak melebihi 250 patah perkataan
dalam satu muka surat sahaja. Ia
hendaklah menyatakan dengan ringkas tujuan penyelidikan, kumpulan sasaran (sampel),
instrumen penyelidikan, tindakan yang dijalankan, keputusan yang diperoleh dan
tindakan susulan. Sila lihat contoh pada
Lampiran F dan G.
8.7 Halaman
Kandungan
Halaman
kandungan hendaklah dimulakan pada halaman baru dan mengandungi senarai tajuk
dan pecahan-pecahan utama daripada tajuk yang terdapat dalam penyelidikan. Sila lihat contoh pada Lampiran H.
8.8 Halaman
Senarai Jadual
Senarai
ini mengandungi semua tajuk jadual yang dimuatkan dalam penyelidikan ini. Sila lihat contoh pada Lampiran I.
8.9 Halaman
Senarai Rajah
Rajah merangkumi gambarajah, fotograf, lukisan, graf, carta dan
peta. Senarai rajah mengandungi tajuk
rajah dan muka surat yang memuatkan rajah tersebut. Sila lihat contoh pada Lampiran J.
8.10 Halaman
Senarai Lampiran
Senaraikan
semua lampiran yang dimuatkan dalam penulisan penyelidikan dengan memberi
perhatian kepada perkara berikut:
a. Laporan
penyelidikan tidak semestinya mengandungi lampiran. Sekiranya diperlukan seperti data penyelidikan,
jadual, soal-selidik, peta, gambar dan sebagainya yang terlalu panjang untuk
dimasukkan ke dalam teks atau yang tidak diperlukan secara langsung bagi
menjelaskan perkara yang dibincangkan dalam teks bolehlah dimasukkan ke dalam
lampiran.
b. Lampiran
boleh diberi nama seperti Lampiran A, Lampiran B dan seterusnya bergantung
kepada jenis dan banyaknya bahan yang disertakan sebagai lampiran. Lampiran juga boleh diberi tajuk-tajuk
tertentu. Sila lihat contoh pada Lampiran K.
8.11 Teks
a. Teks
dalam penulisan laporan penyelidikan hendaklah mengandungi tajuk/judul yang
membayangkan kandungannya berdasarkan format penulisan Penyelidikan Tindakan. Setiap tajuk/judul boleh dipecahkan kepada
sub tajuk/judul dan dinomborkan, jika perlu.
b. Teks
ditulis dalam perenggan demi perenggan.
Elakkan menulis perenggan yang panjang. Setiap perenggan sebaiknya dapat
menerangkan satu isu atau perkara yang ada kesinambungan dengan perenggan berikutnya.
c. Berikut
adalah contoh tajuk/judul teks
dalam laporan Penyelidikan Tindakan.
1.0
PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
1.2 Refleksi Pengajaran dan
Pembelajaran
1.3 Refleksi Nilai Pendidikan
2.0 FOKUS KAJIAN
2.1 Isu Kajian
2.2 Tinjauan Literatur Berkaitan dengan Isu
Kajian
3.0 OBJEKTIF KAJIAN/SOALAN KAJIAN
4.0 KUMPULAN SASARAN
5.0 TINDAKAN
YANG DIJALANKAN
6.0 CARA
PENGUMPULAN DATA
7.0 KEPUTUSAN/ANALISIS DATA DAN INTERPRETASI
8.0
RUMUSAN/REFLEKSI SELEPAS DAPATAN
9.0
CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
10.0
SENARAI RUJUKAN
Tajuk Alternatif
1.0 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
1.2 Refleksi Pengajaran dan
Pembelajaran Saya Yang Lalu
1.3 Refleksi Nilai Pendidikan
Saya
2.0 FOKUS KAJIAN
2.1 Apakah Isu Kajian Saya?
2.2 Apakah Yang Telah Saya Pelajari Tentang
Isu Kajian Saya?
3.0 APAKAH SOALAN KAJIAN SAYA?
4.0 SIAPAKAH MURID SAYA DALAM
KAJIAN INI?
5.0 APAKAH
TINDAKAN SAYA?
6.0 BAGAIMANAKAH TELAH SAYA MENGUMPUL DATA?
7.0 APAKAH KEPUTUSAN KAJIAN SAYA?
8.0
APAKAH YANG TELAH SAYA PELAJARI?
9.0
APAKAH AKAN SAYA BUAT SETERUSNYA?
10.0 SENARAI RUJUKAN
[Perhatian: Tajuk-tajuk di atas
hanya merupakan contoh sahaja; Pelajar boleh menulis laporan mengikut peringkat
dalam Model Penyelidikan Tindakan Lewin (1946) & Laidlaw (1992)]
8.12 Sistem Rujukan
8.12.1 Menulis Rujukan Dalam Teks
Bagi maklumat atau idea yang diambil daripada sesuatu sumber,
penulis hendaklah menyatakan sumber tersebut dalam teks. Rujukan dalam teks dan dalam Senarai Rujukan hendaklah
ditulis mengikut sistem American
Psychological Association (APA) yang terkini. Contoh rujukan dalam teks
adalah seperti yang berikut:
(a) Menyatakan hasil karya seorang
pengarang:
Sepanjang kajiannya, Wong (2000) telah
menunjukkan…
Sistem pendidikan di Malaysia
menggalakkan perkembangan individu
yang menyeluruh (Choy, 2006).
|
(b) Menyatakan hasil karya dua orang
pengarang:
Laporan Harton dan Smith (1995)
menyatakan…
Pelajar IPG didapati mempunyai bakat
yang pelbagai (Lee & Boon,
2005).
|
(c) Menyatakan hasil karya beberapa orang
pengarang:
Goromon (2003), Hector (2001) dan
Victor dan Michael (2006) menyatakan
…
Banyak kajian yang lepas (contoh,
Francis, 1995; Garmon, 1998; Goon
& Koh, 2003) telah menunjukkan…
|
(d) Menyatakan hasil karya sumber sekunder:
Sistem pendidikan di Malaysia terlalu
mementingkan peperiksaan (Man,
1982, seperti dinyatakan dalam Lim, 1990).
Mengikut Man (1982, seperti dinyatakan
dalam Lim, 1990), sistem
pendidikan di Malaysia terlalu mementingkan peperiksaan.
|
8.12.2 Menulis
Rujukan dalam Senarai Rujukan
Contoh
rujukan dalam Senarai Rujukan adalah seperti yang berikut:
(a) Buku
Kleeman, G. (1995). Kemahiran pemetaan topografi. Sydney: Hodder
Headline.
|
(b) Jurnal
Lindsay, A. W. (1982). Institutional
performance in higher education: The efficiency dimension [Prestasi institusi
dalam
pendidikan tinggi: Dimensi kecekapan.] Review of Educational Research, 2, 175-199.
|
(c) Surat khabar
Ball, S. (1986, February 27). Tiada
hadiah bagi HSC. Utusan Malaysia,
hlm. 15.
|
(d) Tesis tidak diterbitkan
Aeria, L. A. (1980). Burnout dalam kalangan guru-guru Wilayah Persekutuan. Tesis tidak diterbitkan, Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.
|
(e) Media elektronik
Fatimah Buang. (2006). Komputer dan saya. Diperoleh Jan 15, 2007 dari http://www.gvu.gatech.edu/user_surveys/
survey-1997-10/
|
(f) Media elektronik (tiada tarikh, tiada
pengarang)
GVU's 8th WWW user survey. (n.d.).
Diperoleh Mac 30, 2004 dari http://www.gvu.gatech.edu/user_surveys/
survey-1997-10/
|
8.12.3 Menulis Rujukan untuk Nama Pengarang Asia
Dalam Teks
Pengarang Melayu
Pengarang Cina
Pengarang India
Dalam Senarai Rujukan
Dalam senarai
rujukan, tulis nama penuh pengarang yang tidak mempunyai nama keluarga.
|
Mohd. Ali (2005) menyatakan …
Lim (2006) menyokong …
Krishnan (2003) menerangkan…
Mohd. Ali
b. Mohd. Bakar.
(2005).
Merdeka. Kuala Lumpur: Penerbit
Taufik Intelek Sdn. Bhd.
Lim, C. B. (2006). Politik
dan saya.
Kuala Lumpur: Azrizad Sdn. Bhd.
Krishnan a/l
Thambipillay. (2003).
Dunia politik. Kuala
Lumpur:
Tasha Publications.
|
9.0 Had Maksimum
Had panjang laporan Projek Ijazah Sarjana
Muda Perguruan tidak melebihi 10 000 patah perkataan.
tq very much for your info sir.I'm had learnt at KBTC (94-96).Now, I'm going to complete my further study in Bachelor of Primary School education (mathematics),UITM.see u again.
ReplyDelete